Videa
K videím vytvářím stručný zápis. Slouží mně k tomu, abych si vše pořádně promyslela a k rychlému dohledání jednotlivých myšlenek.
Pro návštěvníka webu mohou sloužit jako vodítko, co mě na videích zaujalo a k podnětům k diskusi.
Označeny jsou mými iniciálami.
Klára Šeďová -- o komunikaci ve škole. Víc mě zaujalo povídání o setrvačnosti ve školství a v podtextu to, že při výchově budoucích učitelů na pedagogických fakultách je důležitější jak učíme než co učíme.
Olga Block -- o výuce v jejích školách, o vítězství nad selháním. Stručný zápis není třeba, celý rozhovor mě vtáhl a nepustil.
O tom, jak se učíme mluvit a obecně o tom, jak učit a jak se učit -- velmi inspirující řeč. Je v angličtině s možností zobrazení anglických titulků, nenechte se odradit jazykovou bariérou, stojí to za námahu.
Ondřej Šteffl -- o povinné maturitě z matematiky,
(MŠ)
Jiří Zika vs. Oldřich Botlík -- o povinné maturitě z matematiky a výuce matematiky,
(MŠ),
názor pana Botlíka na výuku matematiky mně při prvním poslechu šokoval, ale čím víc o věci přemýšlím, tím víc dávám panu Botlíkovi za pravdu.
Milan Hejný vypráví o své metodě,
(MŠ)
Úvodní slovo Milana Hejného na letní škole H-mat,
(MŠ)
Milan Hejný -- o jeho metodě a radosti z matematiky,
(MŠ)
Vlastimil Dlab -- co je na Hejného metodě špatné a o potřebě kvalitních učitelů,
(MŠ)
Apel DVTV Tomáše Čakloše, předsedy studentské organizace Otevřeno.
Miloš Gregor
Robert Čapek -- o výuce, známkování, špatných učitelích.
Ronald Němec -- rozhovor s rodičem, který se nedal a začal zjišťovat úroveň škol ve svém městě.
Dokument Ondřeje Kanii o finském školství
Články
Web hejny.unas.cz odpůrců hejného metody. Pokud jste příznivci této metody a zajímají vás její úskalí, doporučuji pročíst.
Reportáž z hodiny matematiky Hejného metodou.
V článku mě zaujal okamžik, kdy ve skupině vznikl spor mezi žáky a učitelka přerušila výuku v celé třídě a společně spor a jeho řešení rozebírali. Dávám k diskusi, zda máme hodiny matematiky věnovat výhradně matematice, nebo zda je užitečné část času věnovat i praktické psychologii
(film Platon z Belfastu ukazuje podobný přístup v hodinách filozofie).
Obhajoba frontální výuky z pera Čecha popisujícího zkušenosti ze školy v londýnské přistěhovalecké čtvrti. Zaujalo mě povídání o vzájemné pomoci a solidaritě.
Rozhovor
o adhd ze studia N. Zaujala mě myšlenka, že nestandardní způsob činnosti mozku s sebou obvykle nese klady i zápory a je dobré soustředit se na klady. Poslechněte si o kladech mozku člověka s adhd.
Motto pro školství:
"Ačkoví studenti pracují pod Bčkovými šéfy ve firmách, která vlastní Cčka."
A, B, C je zde odkaz na hodnocení na univerzitách na západ od nás.
Dává mně to velký smysl: Ti, co mají hodnocení A jsou zpravidla dobří v plnění pokynů jiných, ale slabší v samostatném rozhodování a v ochotě riskovat.
Jak změnit školství, aby v žácích a studentech rozvíjelo kreativitu, samostatnost, schopnost postavit se za svůj vlastní názor?